FARKOST

Här är vingsegelfartyget som ska ta Europas jätteraket till Sydamerika

Ett vingsegelfartyg.
Canopée ska transportera Ariane 6 till Sydamerika.

Med fyra segel om 363 kvadratmeter vardera står det stora fraktfartyget redo att ta Europas nästa stora rymdraket till Sydamerika. Men försenade tester av raketen skjuter fram avfärden.

Publicerad Senast uppdaterad

121 meter långt, 22 meter brett, två dieselmotorer om 3 840 kilowatt och fyra segel om 363 kvadratmeter vardera. Det är specifikationerna för vingsegelfartyget Canopée – fartyget som inom en snar framtid ska köra rymdraketer från Europa till Sydamerika.

Seglen, eller vingarna, kallas Oceanwings och ska kunna sänka fartygets bränsleförbrukning med runt 30 procent. De är 37 meter höga och kan rotera fritt runt sina master för att följa vinden. Vingarna är tillverkade av polymeren polyvinylklorid och är också hopfällbara.

Canopée kan frakta över 5 000 ton i en hastighet på 16,5 knop och är utformat med rymdraketen Ariane 6 i åtanke. 

Ariane 6-raketen har blivit försenad med flera år 

Raketen utvecklas av Ariane Group och skulle från början flugit redan 2020. Efter förseningar är nu den första flygningen för Ariane 6 framflyttad till 2024. Eftersom den sista Ariane 5-raketen flög sommaren 2023 står nu Europa också utan rymdraket för att skjuta upp satelliter och rymdsonder.

Det stora vingsegelfartyget drivs av bolaget Alizée, designades av VPLP Design, och byggdes i Polen. Vingarna som monterades på fartyget under sommaren 2023 har utvecklats av det franska företaget Ayro.

Ett fartyg ovanifrån.
Canopée har fyra vingsegel om 363 kvadratmeter vardera.

Det svenska bolaget Oceanbird arbetar även de med vingsegel med målet att få till billigare transporter över Atlanten. Deras segel, Oceanbird Wing 560, ska bli drygt 40 meter högt och väga 150 ton.

Första resan var i december 2022

Canopées första resa började i Rotterdam i Nederländerna 23 december 2022 och slutade i Pariacabo i Franska Guyana 23 januari 2023. Under resan testades skeppets sjöduglighet för de regelbundna resorna framöver. Den gjordes dock utan några vingar.

Innan den första riktiga sjötransporten ska ArianeGroup genomföra ett test av Vulcain 2.1-motorn, en raketmotor som använder flytande väte och syre som bränsle. Det testet flyttades nyligen fram från början av oktober efter att en avvikelse hittats i styrsystemet. Men när allt är klart står fartyget redo att frakta raketdelar från Europas hamnar till rymdbasen i Kourou, Franska Guyana.

En rymdraket som genomgår tester.
Ariane 6-raketen har blivit försenad.
✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.